Hög hjärtfrekvens

Ett normalt hjärta för en vuxen person slår någonstans mellan 50 och 100 slag per minut. En vilopuls under 75 anses som en bra pulsfrekvens. Detta är ett mål för all som försöker bli mer friska och hälsosamma. Det finns olika faktorer som minskar hjärtfrekvensen både på kort sikt och i det längre perspektivet. En hög hjärtfrekvens hos en normal vuxen anses då hjärtfrekvensen är minst 100 slag per minut.

Hur sänker jag min puls på längre sikt?

Hög hjärtfrekvens Genom regelbunden träning sänks hjärtfrekvensen. Det ökar pulsen under en kort tid, som sedan följs av en viloperiod för att låta hjärtfrekvensen sakta avta. En stor fördel med träning är att man får en lägre vilopuls. De individer som har en långsam hjärtfrekvens under en längre tid, får en bättre hjärthälsa på längre sikt.

Att äta hälsosam kost såsom fisk, fullkornsbröd, grönsaker, och annan mat som innehåller mycket kalium, till exempel nötter och bananer som mellanmål kommer att sänka sin puls. Det kan också vara bra att ta tillskott av fiskolja för att öka ditt intag av omega-3. Det är alltid bra att diskutera med vårdpersonal om olika kosttillskott och mängd för att ge största möjliga nytta.

Hur sänker jag min puls på kort sikt?

När du känner av hjärtklappning orsakat av stress eller en ökad mängd adrenalin, så finns det kortvariga sätt att sänka hjärtfrekvensen som fungerar effektivt. Prova på att andas långsamt. Detta kan göras genom att öva upp andningsorganen eller genom att andas med stängd mun, samtidigt som du håller för ena näsborren med ett finger. De som utövar yoga hävdar att genom att växla näsborrar under andningen kan du effektivt skapa en balans mellan båda sidor av hjärnan och hjälpa dig själv att slappna av.

Ett annat bra kortvarigt sätt att sänka hjärtfrekvensen är att öva meditation genom att fokusera på andning och känna av pulsen. Slappna av och upplev ditt inre lugn. Att utföra en medveten insats genom att använda sin inre koncentrationskraft för att sakta ner ens hjärtslag kan vara fördelaktigt för att uppnå en långsammare hjärtfrekvens.

Tänk bort vardagsstressen

Stress Föreställ dig en tropisk strand med vajande palmträd och kristallklart vatten med vågor som plaskar vid strandlinjen, eller andra liknande drömmar om stillhet. Det är ett sätt att öva på att använda trevliga mentala bilder och visualisera platser och omständigheter som får dig att känna dig lycklig och avslappnad för att minska påfrestningen på hjärtat.

Allt som får dig att känna dig lyckligare till kropp och själ kan vara fördelaktigt för att hjälpa till att sänka din vilopuls. Försök ta en paus, sitta ner eller ligg och vila någon gång under en hektisk dag. Se till att rummet du befinner dig i är tyst och bekvämt, med så lite bakgrundsbrus som möjligt. Fokusera på att slappna av i hela kroppen och låt andningstakten sakta avta.

Vad gör jag när hjärtat fortsätter att rusa?

Om du provar med dessa metoder och fortfarande märker att ditt hjärta slår för snabbt, nu när det inte borde, är det bäst att söka vård. Andra fysiologiska problem kan bidra till en snabb hjärtfrekvens, som i sin tur kan behöva behandlas. Din läkare kan förskriva mediciner eller föreslå metoder för att minska hjärtfrekvensen. Långsammare puls kommer att hjälpa dig till ett längre och mer hälsosamt liv.

Klassificeringen hög puls är den högsta klassificeringen. Om pulsen sänks till normala gränser skulle klassificeringen då ändras till normal.