Hög hjärtfrekvens

Ett normalt och friskt hjärta hos en vuxen person slår mellan 60 och 80 slag per minut, där en lägre vilopuls anses vara bättre och förknippas ofta med att vara vältränad. En hög hjärtfrekvens hos en normal vuxen anses då hjärtfrekvensen är över 90 slag per minut. Den som är otränad samt har en hög vilopuls bör sträva efter att bli mer frisk och hälsosam och sänka sin vilopuls till det normala intervallet.

Hög hjärtfrekvens

Hur sänker jag min puls på lång sikt?

Det finns olika faktorer som minskar hjärtfrekvensen både på kort sikt, men även i det längre perspektivet. På lång sikt kan hjärtfrekvensen och vilopulsen sänkas med hjälp av regelbunden träning. Under ett träningspass arbetar hjärtat hårdare och blir i längden både starkare och friskare. En stor fördel med träning är att det medför till en lägre vilopuls på sikt. Individer med en låg vilopuls under en längre tid får en bättre hjärthälsa.

Att äta hälsosam kost såsom fisk, fullkornsbröd, grönsaker, och annan mat med mycket kalium, till exempel nötter och bananer kommer med tiden också att sänka vilopulsen. Det kan också vara bra att ta tillskott av fiskolja för att öka intaget av omega-3.

Det är alltid bra att diskutera med vårdpersonal om olika kosttillskott och mängd för att ge största möjliga nytta. Det är dock viktigt att tänka på att bäst resultat ges genom en kombination av regelbunden träning och bra kost.

Hur sänker jag min puls på kort sikt?

Vid hjärtklappning orsakat av stress eller en ökad mängd adrenalin finns det effektiva och kortvariga sätt att sänka hjärtfrekvensen. Börja med att andas långsamt och ta djupa andetag. Detta kan göras genom att öva upp andningsorganen eller genom att andas med stängd mun. För att andas ännu långsammare kan ena näsborren också hållas för med ett finger. Många som utöver yoga påpekar att effektiv balans mellan båda sidor av hjärnan och avslappning kan uppnås genom att växla andningen mellan näsborrarna.

Ett annat bra kortvarigt sätt att sänka hjärtfrekvensen är genom att öva på meditation och fokusera på andningen och pulsen. Börja med att slappna av och upplev därefter ditt inre lugn. Att utföra en medveten insats genom att använda sin inre koncentrationskraft för att sänka ens hjärtslag kan vara fördelaktigt för att uppnå en långsammare hjärtfrekvens.

För många kan mindfulness vara en bra metod för att hantera stress och oro. Mindfulness liknar meditation och är enkel att utföra. Fokuset ligger på bland annat nuet, medvetenhet, medkänsla och uppmärksamhet. Det finns också många gratis kurser och genomgångar att testa på internet.

Tänk bort vardagsstressen

Stress

Vid ansträngning slår hjärtat fortare och det går ibland att känna av hjärtats bultande slag. En ökning av puls och hjärtfrekvens kan också ske vid stress eller rädsla, vilket är helt ofarligt och en del av kroppens försvarssystem.

För att sänka pulsen är det viktigt att minska på vardagsstressen. Du kan till exempel föreställa dig en tropisk strand med vajande palmträd och kristallklart vatten med vågor som plaskar vid strandlinjen, eller andra liknande drömmar om stillhet.

Att drömma om lugn och stillhet är ett sätt att öva på att använda trevliga mentala bilder och visualisera platser och omständigheter som får dig att känna lycka och avslappnad, vilket kommer att minska påfrestningen på hjärtat.

Allt som får dig att känna lycka till kropp och själ kan vara fördelaktigt för att hjälpa till att sänka vilopulsen. Försök ta en paus, sitta ner eller ligg och vila någon gång under en hektisk dag. Se till att rummet du befinner dig i är tyst och bekvämt, med så lite bakgrundsbrus som möjligt. Fokusera på att slappna av i hela kroppen och låt andningstakten sakta avta.

Vad gör jag när hjärtat fortsätter att rusa?

Om du provar med dessa metoder och fortfarande märker att ditt hjärta slår för snabbt, nu när det inte borde, är det bra att söka vård. Andra fysiologiska problem kan bidra till en snabb hjärtfrekvens, som i sin tur kan behöva behandlas. En läkare kan förskriva mediciner eller föreslå metoder anpassade för dig att sänka just din hjärtfrekvens. En lägre vilopuls kommer i längden hjälpa dig till ett längre och mer hälsosamt liv.

Klassificeringen hög hjärtfrekvens är den högsta klassificeringen av pulsnivå. Om pulsen sänks till normala gränser skulle klassificeringen då ändras till normal. Mellan klassificeringarna hög hjärtfrekvens och normal hjärtfrekvens ligger klassificeringen medelhög hjärtfrekvens, vilket innebär en vilopuls mellan 80 och 90 slag per minut.